Všichni to známe. Když se našemu podnikání začne dařit, je přirozenou odpovědí většiny obchodníků expandovat tak rychle, jak jen to jde. K čemu ale takové podnikání na steroidech může vést? Rizik je hned několik. Abyste uspokojili poptávku, budete muset slevit ze svých zásad, snížit kontrolu, zákazníci budou mít problémy s objednáváním, doručením a reklamací, vaši zaměstnanci budou přepracovaní.
· Slevit z kvality se může hodně nevyplatit hlavně potravinářským a oděvním podnikům. Znáte značku Hemés? Proslavily ji nejen kabelky, ale i jejich přístup. Navzdory tomu, že poptávka po jejich produktech každoročně roste, tak oni odmítají slevit z ruční výroby a individuálního přístupu. Čekací lhůty na jejich zboží jsou měsíce nebo i roky, ale zákazníci vědí, že to, co dostanou, jim vydrží desetiletí. Kdyby se značka před lety rozhodla přejít na strojovou výrobu, bude z ní jen další tuctový výrobce. To samé platí o jídle. Jestliže jste ustavili své jméno na ruční výrobě a odpovědných zdrojích, není dobrý nápad se od toho odklánět. Tento odklon kdysi málem položil čokoládovnu Tony’s Chocolonely, když vyšlo najevo, že kvůli zvýšené poptávce nebyli schopni doložit původ kakaa.
· Rapidní růst je také spojený s rizikem, že kvůli nedostatku zaměstnanců a přetížení systému budou mít zájemci problém s objednáváním a zákaznickým servisem. Objednávám-li si od malé firmy, dělám to mimo jiné proto, že čekám individuální přístup. Pokud ho nedostanu, budu asi dost nespokojená. Na druhou stranu, řešením není přetížit stávající zaměstnance nad rámec jejich komfortní zóny. Jedinou cestou je navyšovat obrat, počet zaměstnanců i prostory s rostoucím zájmem. Většina lidí se u malých firem smíří spíše s omezeným sortimentem než se špatným servisem. Takže se nebojte dát svému podnikání čas růst, všechno přijde ve správný čas.